Pienoisevankeliumi tiivistää kristinuskon keskeisen sanoman yhteen lauseeseen:

Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoon, joutuisi kadotukseen vaan saisi iankaikkisen elämän.

Joh. 3:16

Johanneksen evankeliumin luvun 3 jae 16 saattaa olla tunnetuin ja ulkoa opituin jae Raamatussa. Se on usein ensimmäinen jae, jonka pienet lapset oppivat, ja johon monet uudet kristityt tutustuvat ensimmäisenä tutustuessaan Jeesukseen.

Tämä kuuluisa jae on tärkeä, koska se kertoo meille ehdottomasta rakkaudesta, jota Jumala tuntee luotujaan kohtaan. Se opettaa meille uhrauksesta, jonka Jumala teki puolestamme ja auttaa ymmärtämään Jeesuksen seuraajana olemisen iankaikkiset vaikutukset. Tämä raamatunkohta on lupaus ja toivon vahvistus meille kristityille siitä, että iankaikkinen odottaa Jeesukseen uskovia.

Mitä “Jumala on rakastanut maailmaa” tarkoittaa?

Ensimmäisen Mooseksen kirjan, Genesiksen, luomiskertomuksesta opimme, että syntisyys tunkeutui koko ihmiskuntaan ja maailmaan Aatamin ja Eevan syntien vuoksi. Heidän syntinen tekonsa Jumalaa vastaan oli alku tarinalle siitä, miten lunastus kohtaisi ihmiskuntaa. Loppujen lopuksi mikään mitä teemme esimerkiksi noudattamalla lakia ei riitä pelastamaan itseämme tai maksamaan syntiemme velkaa.

Tämän vuoksi Jumala lähetti rakkaan Poikansa täydelliseksi uhriksi. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta olemme pelastetut, lunastetut ja vapautetut synnistä sekä kuolemasta. Meille kristityille on luvattu iankaikkinen elämä.

Joh. 3:16 vahvistaa kuka Jeesus on, miksi hän tuli maan päälle ja mihin usko häneen johtaa. Tämä jae kuvaa, kuinka suurta Jumalan rakkaus maailmaa kohtaan on. Hän oli valmis uhraamaan oman poikansa meidän puolestamme.  Jumalan uhrautuvan rakkauden ansiosta me, jotka uskomme Jeesukseen ja seuraamme häntä, saamme iankaikkisen elämän.

Miksi “Jumala on rakastanut maailmaa” on niin tärkeä jae?

Tätä jaetta kutsutaan pienoisevankeliumiksi. Tietyssä mielessä tämä jae tiivistääkin koko evankeliumin ilosanoman. Vain muutamalla lyhyellä sanalla selitetään Jeesuksessa oleva toivo. Tämä jae on keskeinen, koska se vakuuttaa meille, että meitä rakastetaan ja voimme viettää viettää ikuisuuden Jumalan kanssa. Meille on luvattu ikuinen elämä kuoleman sijaan, kunhan vain uskomme Jeesukseen.

Elämme maailmassa, joka on kaoottinen, sotkuinen ja pelottava. Ihmiset tuottavat pettymyksiä, satuttavat meitä ja kohtaamme monia eri vaikeuksia. Tämä jae opastaa meitä etsimään rauhaa, lohtua ja toivoa. Joh. 3:16 muistuttaa meitä siitä, että meitä odottaa ikuinen kirkkaus tämän elämän jälkeen.

Lopuksi Joh. 3:16 on uskomattoman voimakas ja erityinen lupaus jokaiselle uskovalle. Voimme pitää kiinni tästä lupauksesta, kun elämästä tulee vaikeaa, epäilykset asettuvat mieliimme tai kun pohdimme, välittääkö meistä kukaan. Meille on luvattu, että Jumala rakastaa meitä ja kun annamme elämämme Jeesukselle, meille luvataan iankaikkinen elämä.

Mitä tämä jae opettaa meille evankeliumin ilosanomasta?

Helpottava uutinen on, että meidän ei tarvitse työskennellä pelastaaksemme itsemme. Meidän ei tarvitse yrittäää maksaa syntimme velkaa. Jeesus lähetettiin pelastamaan koko maailma. Jeesus maksoi velkamme ristillä ja pelastus on saatavilla kaikille, jotka uskovat häneen.

Ennen Jeesuksen tuloa israelilaiset olivat Jumalan valittua kansaa. Vaikka ei-juutalaiset ihmiset, kuten Ruth, josta luemme Vanhasta testamentista saattoivat kääntyä juutalaisuuteen, useimmat Jumalan seuraajat olivat vain israelilaisia. Kun Jeesus tuli, hänet lähetettiin pelastamaan koko maailma. Evankeliumi on aivan kaikkien saatavilla. Itse asiassa Jeesuksen käsky, joka tunnetaan kaste- ja lähetyskäskynä oli, että hänen opetuslapsensa menevät kaikkeen maailmaan ja kastavat ihmisiä kaikista kansakunnista Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (ks. Matteus 28:19 ). Evankeliumi perustuu Jumalan rakkauteen koko luomakuntaa ja koko ihmiskuntaa kohtaan. Opimme, että Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, ja siksi hän lähetti poikansa koko maailmaan.

Valitse Jeesus

Pienoisevankeliumi on erityinen jae, joka koskettaa edelleen niiden sydämiä, jotka kuulevat, lukevat ja oppivat sen. Siinä on syvällinen sanoma rakkaudesta, toivosta ja ikuisesta elämästä. Se ei vain opeta meille Jeesuksesta, vaan se on lupaus josta voimme pitää kiinni.

Opimme tästä jakeesta, että usko Jeesukseen on valinta. Vaikka Jeesus tuli pelastamaan koko maailman, on jokaisen oma valinta uskoa häneen. Tämä tarkoittaa, että jotkut päättävät olla uskomatta Jeesukseen, mutta niille, jotka uskovat häneen luottamuksen, sitoutumisen ja uskon kautta, he saavat iankaikkisen elämän.