Pidin tuossa kuun alussa vajaan parin viikon loman, ja kiertelimme, matkustimme sekä ihailimme kaunista ruskaa eri puolella Suomea. Seisoessani Levitunturin huipulla ja katsoessani sieltä aukeavaa maisemaa mykistyin sen kauneuden edessä. Mieleni valtasi kiitollisuus. Kiitollisuus siitä, että meillä on näin ainutlaatuinen ja kaunis luonto Suomessa.

Luonnossa liikkuessa ihmettelen usein Jumalamme luomistyötä. Miten kauniiksi ja toimivaksi kaikki on luotu? Psalmissa 104 psalmin kirjoittaja kertoo Jumalan luomistyöstä ja kiittää kaikesta, mitä Jumala on Sanallaan luonut. Vuoden 1992 raamatunkäännöksessä tämä psalmi on saanut otsikon “Luojan ylistys”. Jakeessa 24 sanotaan: “ Lukemattomat ovat tekosi, Herra. Miten viisaasti olet ne tehnyt! Koko maa on täynnä sinun luotujasi”.

Kiitollisuuden lisäksi mieleen nousee myös iso huoli ja pelko. Mihin tämä maailma on menossa ja mitä Jumalan luomakunnalle tapahtuu? Raamatussa ensimmäiset ihmiset saivat Jumalalta tehtävän. Tehtävän, joka koskettaa myös meitä kaikkia. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa sanotaan nimittäin näin: “ Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä” (1. Moos. 2: 15).

Tässä tehtävässä me emme ole onnistuneet. Saamme lukea päivittäin uutisia, miten ilmaston lämpeneminen etenee, hurjat sääilmiöt riehuvat, eläinlajeja kuolee sukupuuttoon, me ihmiset länsimaissa kulutamme aivan liikaa ja mitä vielä. Nyt on todellakin aika pysähtyä ja miettiä, mitä konkreettisia tekoja me voimme tehdä, jotta jatkossakin voimme nauttia puhtaasta luonnosta ja Jumalan luoman maailman ihmeistä.

Lohduttavaa on se, että vielä on toivoa. Ja lohduttavaa on myös se, että pienetkin teot voivat vaikuttaa. Kun kaikki yhdessä teemme pieniä tekoja, niistä voi yhdessä tulla paljon! Kääritään siis hihat ja tehdään kaikkemme, jotta täyttäisimme Jumalan antaman tehtävän varjella tätä maailmaa, sen luontoa ja eläimiä.

Me Livekirkossa haluamme myös tehdä parhaamme. Meidän yrityksestämme auttaa yhteisessä työssä voit lukea lisää uutisesta, johon pääset tästä linkistä:

Siunausta syksyysi!

Markus Kuisma,